Kiállítás: A meztelen férfi

Figyelem! Új ablakban nyisd meg. E-mail

Hírek - Kultúra

meleg jogok férfitest

A ruhátlan férfitest ábrázolhatóságának tabuját, illetve kortárs ábrázolási lehetőségeit vizsgálja csaknem száz művész munkáin keresztül a A LENTOS Kunstmuseum Linz kiállítása a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum együttműködésében.

Míg a meztelen női test, a női akt a művészet elfogadott témája, a meztelen férfi test a klasszikus antik művészetet követően, jó időn át csaknem láthatatlan maradt, a ruhátlan férfi évszázadokon keresztül csupán mitológiai hősként, keresztény mártírként jelent meg. Vajon mi ennek a láthatatlanságnak az oka, és miért tárul fel a rejtett férfi test olykor mégis? A ruhátlan férfi test ábrázolásában nyomon követhető a férfi társadalmi szerepének változása, a férfi identitás alakulása, s mindez elválaszthatatlan a társadalomban végbement változásoktól, a hatalom működésétől. A kiállítás azt követi, hogyan alakult át a meztelen férfi test jelentése az utóbbi száz évben; hogyan viszonyulnak a férfi alkotók, bátran, de teli kétségekkel is, új életminták iránti kíváncsisággal, a saját meztelenségükhöz; és azt is, ahogyan a női alkotók meghódítottak egy olyan témát, amely sokáig tiltott volt számukra.

A kiállítás 1900 körül indul, a bécsi századforduló világából, amikor a férfi identitás első nagy válsága megváltoztatta azt, ahogyan a férfi aktra tekintünk. A modern művészek számára a lecsupaszított, meztelen férfi test a feltárulkozás, az önmegismerés, a megújulás hordozója lett. A kiállítás ettől a ponttól kezdődően követi végig a meztelen férfit a XX. és a XXI. század történetén keresztül, az identitás válságain és a szuverenitás szakaszain keresztül, a hagyományos férfi szerepmodellek megkérdőjelezését, az alternatívák keresését, a gyengeséggel és a sérülékenységgel történő szembenézést, a vággyal teli tekintetet és az erotikus pózt.

A linzi LENTOS Kunstmuseum kiállításán (2012. október 26. – 2013. február 17.) a fennállásnak 10. évfordulóját ünneplő múzeum gyűjteményének jelentős anyagán túl több mint 300, az Egyesült Államokból és Európából kölcsönözött műtárgy látható.

A budapesti Ludwig Múzeum 2013. március 22. és június 30. között mutatja be a kiállítás helyszínre adaptált változatát, hangsúlyt helyezve a téma közép- és kelet-európai régióbeli megjelenésére.

A kiállítás kurátorai: Sabine Fellner, Elisabeth Nowak-Thaller és Stella Rollig

A budapesti kiállítás társ-kurátorai: Simon Kati és Turai Hedvig

meztelen férfiA tárlat klasszikus mesterek munkáin keresztül idézi fel az előző századforduló időszakát, mikor Ferenczy Károly, Vaszary János vagy Kernstok Károly festményein először feltűntek a meztelen férfiak. Ekkorra a fotográfia is felfedezte a férfiakt műfaját, mind a festők számára készített modellképeknél, mind a művészi igényű kompozícióknál, amelyekre jó példát kínálnak Wilhelm von Gloeden fotói.

Aktok önarcképként is egyre gyakrabban készültek, mások mellett Anton Kolig vagy Szőnyi István is megörökítette magát ilyen formában, a hatvanas-hetvenes évektől azonban a nőművészet is témájává tette a férfitestet.

Évszázadokon át a férfiak birtokolták a tekintet hatalmát, és csak a férfivágy kinyilvánítása volt elfogadott - emlékeztetettek a kurátorok. Ezt a tabut töri meg Elke Silvia Krystufek Genitális öröm című festménye, míg Sylvia Sleigh Fejedelmi aktján már némileg feminin, Marlene Dumas Férfi szépség című munkáján pedig erősen kiszolgáltatott szerepben tűnik fel a hímnemű modell.

Férfi a vágy tárgyaként is ábrázolhat férfit: Gilbert and George Spermapénz című festményükön élő szobrokként kínálják fel saját magukat, míg Richard Avedon Rudolf Nurejevről készített fotóján ruhátlanul és védtelenül mutatja be a híres balettművészt.

Jürgen Klanke magát nemiszerve szimbolikus elrejtésével megörökítve vizsgálta a nemiség társadalmi konstrukcióját, Keith Haring ezzel szemben Annie Leibovitz fotóján saját testét is műtárggyá tette, kifestve azt és környezetét. Zbigniew Libera Universal Penis Expandere groteszk testalakító eredményével az 1990-es évek elejének testkultuszát veszi kritika alá.

Mitológiai hősök, erőtől duzzadó sportolók testei gyakran tűntek fel olyan alkotók, mint Leni Riefenstahl munkáin, ennek a megközelítésnek azonban a visszája is megjelenik a kiállításon: Paul McCarthy Rocky című videójában például a híres filmet parodizálja. A tárlat mások mellett Hajas Tibor, Vető János és Tomislav Gotovac munkáin keresztül tárja fel, milyen módon lehet az akcióművészetben a férfitest a teljesítmény eszköze.

Miért kezelte a művészet olyan sokáig tabuként a férfi nemiszervet, talán annak kiszámíthatatlansága, kontrollálhatatlansága miatt? - tették fel a kérdést a kurátorok, akik mások mellett Keith Haring, Robert Mapplethorpe és Jean Cocteau péniszábrázolásain keresték a választ.

MTI/pinkvanilla.hu
MTI Fotó: Kallos Bea

Google bookmarkTwitterFacebookJP-Bookmark

Nézz ránk itt is!

FacebookGoogleTwitter

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Facebook