Pedro Almodóvar spanyol filmrendező 60. születésnapját ünnepli

Figyelem! Új ablakban nyisd meg. E-mail

Hírek - Kultúra

pedro almodovar almodovar

Pedro Almodóvar 60. születésnapját ünnepelte, a világhírű spanyol filmrendező saját állítása szerint a napokban töltötte be a hatvanat, de születési dátumát övezi némi homály. Az MTVA-Sajtóadatbank portréja: Sok forrás szerint nem 1951-ben, hanem két évvel korábban született Calzada de Calatravában, és vitatott az is, hogy szeptember 24. vagy 25. a pontos nap. Születési bizonyítványában szokatlan módon nem számokkal, hanem  betűkkel írták az időpontot. A rendező legtöbbször csak annyit mond, az 1950-es években jött világra.

Az Oscar-díjas spanyol filmrendező, az elmúlt negyedszázad európai filmművészetének egyik legizgalmasabb figurája a portugál határ mellett nőtt fel, egyházi iskolába járt, de itt szerzett rossz tapasztalatai eltávolították az istenhittől. Első filmélményei a falusi mozihoz kötődtek, ahol még a nézők vitték a széket és a kanna szenet, hogy bemelegítsék a fűtetlen helyiséget.

Sokáig kellett várnia, hogy élete nagy vágya, a filmkészítés, a történetmesélés megvalósuljon. Kamaszként pénz és családi támogatás nélkül került Madridba, ahol Franco tábornok épp bezáratta a filmfőiskolát. Almodóvar így az élet művészetét, a főváros a diktatúra alatt is pezsgő kulturális életét kezdte tanulmányozni. Írt novellákat és képregényeket, színészkedett, zenélt, kézi kamerájával rövidfilmeket forgatott.

1980-ban 16 mm-es kamerával készített első játékfilmje a madridi underground világáról gyorsan kultuszfilmmé vált. Ezt két év múlva követte a Szenvedélyek labirintusa sokkoló jelenetekkel, bonyolult nemi identitásokkal és szerepcserékkel.

Az 1984-ben készült Mit vétettem, hogy ezt érdemeltem nőalakjait bevallottan családja tagjairól mintázta. Életművének talán legfontosabb kérdése a nő szerepe: emlékeit és tapasztalatait felhasználva mitikus, az élet nehézségeit elviselő és leküzdő nőfigurákat teremt. Számára a nők  érdekesebbek és értékesebbek, mint a férfiak, akikben gyakran összegyúrja az összes rosszat, amit megtapasztalt.

1986-ban készült a Matador a később hollywoodi karriert befutó Antonio Banderasszal a főszerepben, majd 1988-ban a talán legszórakoztatóbb Almodóvar-film, a női boldogságról és a magányról szóló Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén. A Tűsarok 1991-ben César-díjat kapott, az 1999-es Mindent anyámról pedig a César-díj mellett elhozta a legjobb rendezés díját Cannes-ból és megkapta a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat is.

A 2002-es Beszélj hozzá Golden Globe-díjat kapott és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában elnyerte az Oscart. A rendező 2004-ben forgatta a Rossz nevelést, a két évvel később készült Volver (Visszatérés) valódi visszatérés volt a gyökerekhez, a családi emlékekhez, mitikus nőalakokhoz, falubéli történetekhez, sorsokhoz, hiedelmekhez. Tizenhetedik játékfilmjét, a Megtört ölelések című alkotást 2009-ben mutatták be Penélope Cruz és Lluís Homar főszereplésével.

Legújabb filmje, A bőr, amelyben élek az emberi teremtő erő határait boncolja, a bűn és a bosszú kérdéseit egy túlfűtött érzelmekkel teli Pygmalion-történetben. A rendező ebben hosszú évek után dolgozott együtt újra Antonio Banderasszal. Következő munkája a hírek szerint egy Mina olasz énekesnőről szóló film lesz, többek közt Marisa Paredesszel a főszerepben.

Almodóvár gyakran producere, forgatókönyvírója, zeneszerzője és látványtervezője is filmjeinek. Életműve összefüggő egész, visszatérnek benne a karakterek és a kedvenc színészek, mint Carmen Maura, Antonio Banderas, Penélope Cruz vagy épp Marisa Paredes és Cecilia Roth. Gyakori, hogy egy motívum csak felvillan, majd a egy későbbi alkotás részletesen kidolgozza, és filmjeiben szinte kötelező egy érzelmes, szívtépően fájdalmas betétdal. Hősei, figurái gyakran homoszexuálisok - saját homoszexualitását is nyíltan vállalja -, de felvonultatott transzvesztitákat, kéjgyilkost és pedofil papot is.

Megmutatja az élet kényes helyzeteit, a másság természetességétől az extrémitásig és akár a perverzitásig - hősei mégis szerethetők, helyzeteik átélhetők. Különös kapcsolatban van a karakterek által hordozott titokkal, nem egyszer bűnnel, amelynek kiderülése, kiderítése nem jogi, hanem érzelmi-erkölcsi kérdés. Az idén átadott madridi Hírességek Sétánya a spanyol filmművészet huszonöt jelentős alakja, többek közt előtte is tiszteleg.

MTI

Google bookmarkTwitterFacebookJP-Bookmark

Nézz ránk itt is!

FacebookGoogleTwitter

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Facebook