Üdv, Vendég
Felhasználóinév: Jelszó: Emlékezz rám
  • Oldal:
  • 1

TÉMA: Színházi zsöllye

Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24125

  • Necc
  • Necc profilkép
sushiflower írta::
littlebaby írta::
Pedro Almodóvárt én is szeretem.
Kika :woohoo:
Hallod ezt Pedro? :laugh: :side: :kiss:
Az élet transzvesztita álom
Pesti Színház: Mindent anyámról
M.G.P.| NOL| 2010. február 26.

Pedro Almodovar Cannes-ban a legjobb rendezéssel kitüntetett, Oscar díjas Mindent anyámról (Todo sobre mi madre, 1999.) című filmjéből az Old Vic számára színdarabbá írta (2007) az ausztrál angol író, Samuel Adamson. A megtört ízlésű nézők elborzadás nélküli örömmel nézik a történetet, ahol homoszexuális, biszexuális transzvesztiták, leszbikusok bonyolult családi összefonódása a téma.

Börcsök Enikő és Hegyi Barbara, (MTI - Kollányi Péter)
Pedro Almodovar Cannes-ban a legjobb rendezéssel kitűntetett, Oscar díjas, valamint 47 különféle díjat beszedett Mindent anyámról (Todo sobre mi madre, 1999.) filmjéből az Old Vic számára Diana Rigg női főszereplésével színdarabbá írta (2007) az ausztrál angol író, Samuel Adamson (41 éves). Megfordult a szél. Régen a nagy színházi sikereket filmre vitték. Az utolsó két évtizedben megfordult a dolog. Valószínűleg a drámaírók elmentek forgatókönyvgyártónak. Megélhetési okokból.

Az elmúlt évadokban, a Pestiben Az ünnep került színre megszelídítve Thomas Vinterberg, Mogens Rukov és Bo Hansen vad filmjéből; a finn rendező Aki Kaurismäki konok nyomorfilmje kezes báránnyá lett az Örkényben. És Almodovar is a farkát csóválja a Váci utcában.

Almodovar a művészfilmesek közül a legtöbb nemi tabut döntötte le. Mellbedobással - ha ide nem is egészen illő a kifejezés - legyőzte a kemény pornók gépies üzekedését, miközben merített a rendhagyó nemi szokások ábrázolásából. A keserű szerelmet vizsgálta tárgyilagosan, bár fiatalon maga is egy transzvesztita színházi csoportulatban játszott. Első alkalommal engedte meg Samuel Adamsonnak, hogy adaptációjához szabadon kezelje filmje cselekményét.

Az ausztrál-angol átírta a Nórát, Ibsen Kis Eyolf drámáját, a csehovi Cseresznyéskertet és a Három nővért, Schnitzler Professzor Bernhardi-ját, Truman Capote Reggeli Tiffanynál történetét. Roppant leleményes írónak rémlik.

A cselekmény kusza. Vagy Manueala álmodja az autóbalesetben meghalt Esteban történetét, vagy Esteban kísérli meg színpadra állítani halott anyja és ismeretlen apja történetét. Nem tudni biztosan, melyik a való, melyik a képzelgés. Nem véletlenül idézik Calderón Az élet álom drámáját. Prekop Gabriella fordítása végre egy hivatásos műfordító kezébe adta az átültetendő angol példányt, a dramaturgi diplomával rendelkező szemfelszedő kisasszonyok helyett.

A filmrendező Kamondi Zoltán, aki Miskolcon bonyolult színházi konvenciórobbantási sorozatot hajtott végre, biztonsággal kezeli a színpadot. Árvai Györggyel mozgatható kocsikra szerelt kubusokat terveztetett (Krisztiáni István kitűnően oldja meg a szcenikai problémákat, gördülékeny változásokat. Kátyúk nélküli álommozgások siklanak a színen, a különféle fémszálas kortinák filmes megoldásokkal olvasztják el a jeleneteket és feltűntetnek új helyszíneket). Az előadás töméntelen apró képből - hogy kerüljem a filmes snitt kifejezést - tevődik össze.

Hatalmas jól szervezett, kemény munka folyik a háttérben. Héjj János, Röthler Balázs, Tóth Péter ügyelők fölényesen szakszerű közlekedési rendőrei az előadásnak. Igen tisztességes módon, az előadás végi tapsnál színre is sorakozik a műszak. Igazán megérdemlik a tapsokat villámsebes változásrengetegükért. Ami technikai kivitelében elismerést érdemel, egyben az előadás hátulütője. A sebesen változó, egymásra torlódó jelenetek meglehetően kimerítőek. A sok jelenet a közönséget folytonos átállásra és szemszögváltásra kényszeríti. Színházi szemlélődés közben a néző képzelete is kénytelen komoly munkát végezni.

A megtört ízlésű nézők elborzadás nélküli örömmel nézik a történetet, ahol homoszexuális, biszexuális transzvesztiták, leszbikusok bonyolult családi összefonódása a téma. Egy szociális munkás apáca teherbe esik, egészségesen megszületik gyermeke, ő maga belehal a transzvesztita szeretőjétől elkapott AIDS betegségbe. Amikor a kitűnő Börcsök Enikő pólyában öleli unokáját - az is meglehet, hogy gyermekét, biztosan nem állítható semmi - a színpad megríkatja a nézőket. Gyengéd részvét olvad szét a nézőtéren. A gyermekágyas Tornyi Ildikó halála könnyre fakaszt, mint a Bohémélet Mimijének tbc-je.

Börcsök természetesen a tőle ismert színészi tornamutatványok nélküli bensőséges őszinteséggel és igazmondásra való eltántoríthatatlan képességgel éli szerepét. Varju Kálmán (Esteban és saját transzvesztita édesapja szerepében) könnyed, természetes. Megőrzi szerepe titkát. Nem tudjuk: a valóságot látjuk tőle, vagy önmagát álmodja zavaros helyzetekbe. Tiszta szerepvezetése azonban szabad lehetőséget ad a nézőnek, hogy ízlése, képzelete szerint döntsön felőle. Hegyi Barbara egy elkényeztetett színházi díva szerepében meglepően egyszerű, cirkalmatlan és őszinte. Szegedi Erika neves festők képeinek hamisításával életfeladatként elmerülő, önző és kemény anyaszerepben kitűnő. Csöre Gábor, mint önmagától elragadtatott ripacs tetszett leginkább. Juhász István, Majsai-Nyilas Tünde, Hullán Zsuzsa és Tarr Judit megemlítendőek még.

Epres Attila hideg-meleg travi prostituáltjának nem kifogásolhatatlan ízléssel megformált szerepét a főpróba éltesebb közönsége tagadhatatlanul a legmelegebb együttérzéssel díjazta a női ruhás férfi színpadi kliséinek teljes gyűjteményét.

Befejeződik a játék musical-apoteózissal. Varju Kálmán rozsdaszín parókában, csíkos harisnyában traviként elénekli Almodovar túlcsordulón érzelmes, állandó filmzeneszerzőjének, Alberto Iglesias-nak ódivatú lokáldalát.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24126

  • pedro
  • pedro profilkép
Hallom lányok és érdekel is. B)
Korábban tervbe vettem.
pinkvanilla.hu/cimlap/hirek/64-kultura/7...remier-pesti-szinhaz
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24133

Est.hu
Nyerj páros belépőt a Pesti Színházba!
est.hu/jatek.php?almodovar
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24144

  • Necc
  • Necc profilkép
pedro írta::
Hallom lányok és érdekel is. B)
Korábban tervbe vettem.
pinkvanilla.hu/cimlap/hirek/64-kultura/7...remier-pesti-szinhaz
Köszi, Pedro! Kerestem ez idézett hírt is, oda szerettem volna betenni MGP-t, de elügyetlenkedtem, valamiért nem találtam. Most legalább van egy topicja a színháznak is. :)
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24148

  • ulrike
  • ulrike profilkép
Nagyon jó topic, Necc!
Én is jelzek egy darabot, mert a címlapról lement már.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24152

  • pedro
  • pedro profilkép
ulrike írta::
Nagyon jó topic, Necc!
Én is jelzek egy darabot, mert a címlapról lement már.
Címlap - Hírek 3. oldal vagy fent keresés. ;)
pinkvanilla.hu/cimlap/hirek/64-kultura/736-tribadok-ejszakaja
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24155

  • nosza
  • nosza profilkép
admin írta::
Est.hu
Nyerj páros belépőt a Pesti Színházba!
est.hu/jatek.php?almodovar
Válaszoltam a bonyolult kérdésre, részt vettem.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24168

  • Necc
  • Necc profilkép
Ezt látta valaki közületek? A következő előadások listája itt.


Magyar Mozdulatművészeti Társulat
FiveHim
A Magyar Mozdulatművészeti Társulat és a Mándy Ildikó Társulata közös előadása.
Rendezte és koreografálta: Mándy Ildikó

Előadják, (2. verzió):
Fenyves Márk
Copek Péter
Szelőczey Dóra (video)
"Az öt a kínai számmisztika egyik legfontosabb és legkedveltebb száma. Az ötös számhoz kapcsolódó jelentések közül az előadásban az öt viszonyra fókuszáltunk, a testvéri, a baráti, a szülő- gyermek, a férfi-nő, az uralkodó- alattvaló viszonyokra."

"Minden közelség - sebezhetőség. Testi és érzelmi kitettség. Mindegy, hogy egy pillanatig tart, vagy örökké. Megnyílni mindig kockázatos.
Emberek. Kapcsolatok.
Meglátni, közel kerülni, építeni.
Szenvedély, vágyakozás, beteljesülés, és...?
ÖŐT. Egy Almodovar film - negyven perc táncban."
(Pogány Anikó)
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 14 éve 1 hónapja #24173

  • pedro
  • pedro profilkép
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Vá: Színházi zsöllye 13 éve 10 hónapja #26845

  • Necc
  • Necc profilkép
„Senki nem tudja, hogy meleg vagyok”
Botrányos kiállítás a Nemzetiben
atv.hu, 2010.05.06. - Sebestyén István

Számtalan kritika érte már a Nemzeti Színház új vezetését a darabokban felvonultatott trágár, obszcén és pornográf „művészi ábrázolás” egyre gyakoribb alkalmazása miatt. Ezúttal egy meleg férfi hányattatásairól szóló színműhöz társítottak olyan kiállítást, amely azt sugallja, hogy Jézus apostolai homoszexuális közösséget alkottak. Lapunk Alföldi Róbert igazgatót is felkereste.

Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból – ez a címe a Nemzeti Színház egyik újonnan bemutatott darabjának. Martin Sperr drámája - Alföldi Róbert rendezésében - azonban nem a vadászatról szól, pontosabban nem szó szerinti értelemben. A történet egy bajor kisfaluban játszódik, az események középpontjában pedig egy Abram nevű férfi áll, akiről elterjed, hogy homoszexuális. A szinopszis szerint: „a falu engesztelhetetlen gyűlölettel reagál az elfogadott normáktól való eltérésre”, és „hajtóvadászatot” indítanak a férfi ellen. A mű célja „az előítéletekkel és idegengyűlölettel terhelt emberi kapcsolatok” bemutatása. Az Abramot alakító Stohl András egy interjúban így magyarázza a darabot: „nem a meleg-létről szól, hanem arról, ahogy az emberek viselkednek egymással”. Hozzátette azt is, hogy a darab szabadszájúsága miatt „borzasztó volt elolvasni a szöveget”, és emiatt, illetve a téma miatt „biztos lesz, aki kikéri magának”.

Mária, Jézus és a csipkefelirat

Nem tévedett. Bár a felháborodás oka nem önmagában a darab, hanem a színház előterében megnyitott, hozzá kapcsolt kiállítás volt. A sajátos installáció a következő: egy szárnyas oltár benn egy kereszttel, amelyre Mária és a gyermek Jézus van felfestve, mellette kettő, illetve a folyosókon további tíz színes, csipkével borított táblakép, amelyen csipkebetűkkel áll a következő felirat: „Nobody knows, that i am gay”, vagyis: Senki sem tudja, hogy meleg vagyok.
Csáki Judit kritikus, a kiállítás megnyitóján a kézenfekvő jelentést is megadta: „Tizenkét négyzet van – és ha a tizenharmadik tárgy, a szárnyasoltár felől nézem, akkor ez lehetne a tizenkét apostol, bár ez is csak játék; nem tulajdonítanék nagy jelentőséget annak sem, hogy az aranyszínűt nevezzük Júdásnak, és ugyan, melyik másikat Péternek. A szép régi keresztnek sem tulajdonítanék nagyobb jelentőséget, mint amekkorát ezzel a középponti helyével elfoglal itt, a Nemzeti Színházban: legyen írásjel. Egy szép pont egy egyszerű mondat végén.”
Hozzátette: a 12 négyzetből ő személy szerint jelvényt csináltatna, és föl is tűzné valamelyiket a legközelebbi magyar Gay Pride-on. „Remélném, hogy ezúttal meleg barátaim is ott fognak vonulni velünk, számosabban, mint tavaly, és rajtuk is lenne jelvény. Én a többszínűt választanám, a vállvonogatósat: tessék, és akkor mi van” – tette egyértelművé a kiállítás üzenetét.
Homoszexuális apostolok?

A kiállítás így némileg árnyalta azt az alapvetést, hogy az általa reklámozott Vadászjelenetek nem a melegkérdésről szól. Persze a művészi szabadság jegyében szólhatna akár arról is, csak kérdés, hogy az idegengyűlölet valóban fontos témájának bemutatásához miért a szexuális orientáltságot használják apropónak, és ezt miért éppen a nemzet színházában teszik. Ennél súlyosabb kérdés azonban, hogy az adófizetők pénzén fenntartott intézményben hogyan kaphat helyet egy olyan installáció, amely tömegek érzékenységét és hitét sérti. Az apostolokat homoszexuális közösségként beállítani, és velük a meleg büszkeséget reklámozni ugyanis egyszerre történelmietlen és blaszfém. (A kereszténység a Biblia alapján a homoszexualitást a természeti törvények ellenében elkövetett súlyos bűnnek tekinti.)
Interjú Alföldi Róberttel

A témában megkerestük Alföldi Róbertet, a Nemzeti Színház igazgatóját, aki e-mailben válaszolt az atv.hu kérdéseire:

- A darab a sajtóanyagban szereplő vélemények szerint nem a meleg-témáról szól, hanem általában a kirekesztésről. Viszont a kiállítás egyértelműen homoszexualitás kérdésére fókuszál. A kettőt szándékosan kapcsolták össze?


- A kiállítás azt a társadalmi állapotot boncolja, hogy mennyire vagyunk elfogadóak és megértőek azok iránt, akik máshogyan élnek vagy gondolkodnak, mint a többség. Ilyen szempontból természetesen össze van kapcsolva a kiállítás és az előadás is, hiszen mindkettő a kirekesztés és az előítéletek társadalmi helyzetével foglalkozik. Jelen esetben egy szexuális kisebbségi magatartást használ egy társadalmi probléma vizsgálatára.
Mint tudható, - és gondolom, az természetes, hogy Ön látta mind az előadást, mind pedig a kiállítást, hiszen nem is merném feltételezni, hogy nagyon határozott állásfoglalásait nem személyes élményekből fogalmazta meg, - tehát mint eddig is mindig, például A park című előadásunk kapcsán, az előcsarnok- beli kiállítás szorosan és tematikusan kapcsolódik az adott időszakban bemutatásra került új produkciónkhoz.

- A darab és a kiállítás a kirekesztés, a megbélyegzés ellen szól, ugyanakkor a keresztények, hívők mélyen sértve érezhetik magukat a blaszfém installáció láttán. Számoltak ezzel? Nem gondolják, hogy ez súlyos ellentmondás?

- A kiállítás éppen a keresztényi szeretet és elfogadás miatt használ olyan szimbólumokat, amik mindenki számára érthetőek. És az sem véletlen, hogy egy 16. századi, népi kereszt látható a kiállításon, ami határozottan tágabb és általánosabb emberi értékekre és a szeretetre hívja fel a figyelmet. A Kereszt, mint szimbólum, éppen a mindenkinek járó szeretet és elfogadás jelképe. Mint ahogy a keresztényi magatartás alapelve a Biblia tanítása szerint a szeretet.
Pontosan erre szeretne rávilágítani a kiállítás. Szó sincs arról, hogy bárkinek a hitét vagy a meggyőződését sérteni szeretnénk. Csak azt kellene látni, ami van, nem pedig prekoncepciók alapján ítélkezni egy-egy korrektnek nem mondható tudósításból kiindulva.
Semmi gyalázkodó, erkölcstelen, vagy pornográf része nincs a kiállításnak. Határozottan cáfolom, hogy blaszfém lenne.

- A Nemzeti Színházat az Ön irányítása alatt rengeteg kritika érte sokak szerint botrányosnak nevezhető darabok kapcsán (János vitéz, Jég, Disznótor, stb). Mi az oka annak, hogy a meztelenkedést, a trágárságot, a közönségességet ilyen gyakran próbálják a művészet eszközeként használni? Nem lehet, hogy van alapja azoknak a kritikáknak, amelyek szerint ez nem feltétlenül a nemzet színházába való?

- A Nemzeti Színház irányításom alatt eddig összesen 17 bemutatót tartott. A kérdés három előadást említ, amiből egy már nincs műsoron. Akkor miért az általánosítás? És azt is szeretném megkérdezni, hogy hol van meztelenkedés és trágárság a János vitézben? Gondolom, ezt az előadásunkat is látta, és tud erre a kérdésre válaszolni. A Jég című előadásunk eddig vendégszerepelt Torunban – Lengyelországban, Szarajevóban, ahonnan három díjjal tért haza, és nemsokára utazik Bécsbe, a Wiener Festwochenre, ahová a világ legjobb előadásait szokták meghívni.

Az, hogy ki milyen eszközt használ valós társadalmi és emberi értékek és problémák kifejezésére, művészi kérdés, és általánosságban nem lehet megválaszolni. Mindaz, amire rákérdez, létezik a világunkban, és mint ilyen, megfelelő közegben és gondolati háttérrel jogosult megjelenni egy olyan művészetben, aminek a legfontosabb jellemzője és hitele a valós világ vizsgálata.

Nagy kérdés, hogy mi való a Nemzeti Színházba? Éppen a Nemzeti Színháznak kötelessége valós emberi, társadalmi és magyar kérdésekkel, problémákkal és fájdalmakkal foglalkozni. A sikeres vezérigazgatói pályázatban a Nemzeti Színház ezt az utat jelölte meg, illetve felhívnám a figyelmét, hogy a pályázati kiírás külön kiemelte a kortárs színházkultúra jelenlétének fontosságát. Az természetesen gondolkodásmód kérdése, hogy mi lehet a dolga a Nemzeti Színháznak a 21. században.

- Többek szerint ez a tendencia egy túlzó világnézeti elfogultságot sejtet, ami egy rétegszínházban magától értetődő, de nem a Nemzetiben. Elképzelhető, hogy az ilyen és ehhez hasonló kritikák befolyásolják a jövőben a Nemzeti Színház kínálatát?

- Szeretném, ha konkrétan megfogalmazná azt a világnézeti elfogultságot, amivel vádol.
A pejoratív „rétegszínház” minősítésre hadd írjak számokat és tényeket: a színház látogatottsága és bevétele, 90-95 százalék között mozog. Ez évente közel 120.000 nézőt és 300 előadást jelent. A bérleteladásunk az elmúlt másfél évben megduplázódott. A felméréseink szerint a nézőink 70 százaléka nem a legmagasabban iskolázott rétegből kerül ki. A két legfontosabb korcsoport a 16-26, valamint a 40-60 évesek.

Rétegszínház lennénk? A Vesztegzár a Grand Hotelben, az Úri muri, az Ármány és szerelem , a Lear király, a Hermelin mellett a 12 dühös ember, a Mein Kampf, a Berzsián és Dideki, a Tartuffe, az Orfeusz alászáll, a Bánk bán Junior előadásaink, azt hiszem, egészen széles skálán mozognak és minden adat azt bizonyítja, hogy nagyon sok ember talál nálunk az ízlésének megfelelő előadást.

Szeretném megérni, hogy nem pletykák és prekoncepciók, hanem valós adatok és tények alapján értékelik a munkánkat. Ezért mindenkit szeretettel várunk a Nemzeti Színházban!

A kiállítás honlapja innen érhető el.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Színházi zsöllye 10 éve 6 hónapja #49543

Alföldi Róbert először beszélt a homoszexualitásáról

www.origo.hu/itthon/20130904-alfoldi-rob...szexualitasarol.html

"Erről a fejezetről azt gondoltam, hogy nem lesz benne a könyvben. Mert nem akarok 'szenzációs' fejezetet a Nemzetiről szóló könyvbe; semmi olyasmit, hogy 'lám-lám, végre bevallja, pedig úgyis tudtuk'. Aztán ma - 2013. május 23-án éjjel - minden máshogy van már. Először is: biztos vagyok benne, hogy nagyobb eséllyel maradhattam volna a Nemzeti igazgatója és folytathattam volna a munkát - nem állítom, hogy biztosan, csak nagyobb eséllyel -, ha rendben lennék 'családpolitikailag'. Másodszor: néhány napja buzizta le Kerényi Imre valamikori színházrendező a Nemzeti Színház általam vezetett öt évét. És ez már sok. Maradjon csak a fejezet. Akkor is, ha sokan kárörvendve olvassák, hisz 'lám-lám, ugye, megmondtuk'."
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Színházi zsöllye 9 éve 10 hónapja #51571

Traviként hódít Lukács Sándor
/ Émile Ajar Előttem az élet/
www.blikk.hu/blikk_sztarvilag/travikent-...ukacs-sandor-2251335
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.
  • Oldal:
  • 1

Oldal elkészítésének ideje: 0.257 másodperc
A pinkvanilla.hu fórumán található hozzászólások a  szerzőik nézeteit tükrözik, és nem a pinkvanilla.hu álláspontját - így az nem vállal felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Nézz ránk itt is!

FacebookGoogleTwitter

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Facebook