Üdv, Vendég
Felhasználóinév: Jelszó: Emlékezz rám
  • Oldal:
  • 1

TÉMA: Távborász - Péter és Omar

Távborász - Péter és Omar 13 éve 11 hónapja #26757

  • Necc
  • Necc profilkép
Távborász

Somlói Juhfarkot termel a nemzetközi bormesterek londoni oktatásszervezője. Csizmadia-Honigh Péter és élettársa, Omar Honigh a gyakorlatban is kipróbálják, amit szakmai fórumokon elméletként „prédikálnak”.
Népszabadság, 2010. május 4. - R. Hahn Veronika, London
Nem a Népszabadság londoni tudósítója az egyetlen, aki az Institute of Masters of Wine, a Borászat Mestereinek Intézete elnevezés hallatán több száz éves múltra visszatekintő, az aranyművesekhez, legyezőkészítőkhöz vagy pékekhez hasonlóan fényűző céhes székházban működő anakronisztikus, fennhéjázó intézményt lát lelki szemei előtt. A létesítmény külsőségeiben egyáltalán nem csillogó, de vitathatatlan, hogy a borászaton belül a létező legmagasabb színvonalú képzettséget nyújtja. Az oktatási részlegben egy nem egészen harmincéves magyar fiatalember, Csizmadia-Honigh Péter foglalkozik az európai, észak-amerikai és ázsiai–ausztráliai hallgatóság tanulmányainak szervezésével. A mesterképző szigorú szabályai nem teszik lehetővé, hogy maga is elérje a professzionális létra legmagasabb fokát, hozzásegítik azonban a Magyarországon is ismert angol szakértői fokozat, a WSET (Wine & Spirit Education Trust) diplomájának megszerzéséhez. Az intézet presztízsét érzékeltetheti, hogy ötvenöt éves fennállása alatt nem egészen háromszáz mestert avatott fel a bortermelők, szállítók, kereskedők, bognárok, szakírók, borbeszerzők és más, a borral öszszefüggő tevékenységet folytató profik körében. A diplomások harmada külföldi. Londonra, mint főhadiszállásra, azért esett a választás, mert történelmileg ez a világ egyik vezető borkereskedő központja, ahol a kiskereskedelmi választék is egyszerűen utolérhetetlen.

Elmondása szerint Péter kerülő úton jutott el a Cityben működő intézethez. Budapesti felsőfokú tanulmányai elvégzése után speciális nyelvtanfolyamokat és kommunikációs tréningeket szervezett az Alma Mater nevű nyelvoktatási vállalkozásnál Magyarországon működő nagy nemzetközi cégek dolgozói számára. A munka izgalmas és anyagilag is jövedelmező volt. Így, sok más angliai magyarral ellentétben, elsősorban nem az érvényesülés és gyors meggazdagodás reménye indította útnak. Angol tanári és közgazdasági oklevéllel felszerelve semmiképpen nem gondolta, hogy banknál vagy más pénzintézetnél helyezkedne el, mert az nem az ő világa. Amikor csaknem száz állásjelentkezés után behívták interjúra a borászati elit intézetbe, érezte, hogy ez a sokoldalú munka nagyon neki való, mert emberekkel foglalkozhat és sok lesz a nyüzsgés körülötte.

– Három kontinensen szervezek boros szemináriumokat, a Napa völgyében, New Yorkban, Bordeaux-ban és Ruszton, Cookhamben és Adelaide-ban. A szervezés a legapróbb részletekre is kiterjed, kezdve a kóstolási minták előkészítésétől Angliában és szállítmányozásától az adott helyszínre, egészen az előadók és résztvevők utazásának és tartózkodásának előkészítéséig és lebonyolításáig. A legizgalmasabb mindig az, hogy a bor megérkezik-e épségben, és vajon milyen akadályokat görget a nehézkes amerikai vámhatóság a rendezvény elé? Ugyanis minden államban más szabályozás vonatkozik az alkoholra – enged bepillantást Péter a munkájába. Hogy gazdasági tanulmányai se vesszenek teljesen kárba és kutatási szenvedélyéről se kelljen lemondania, beiratkozott a University of London keretén belül működő Kelet-európai Intézetbe, ahol PhD- disszertációján fáradozik. A téma nem eshetne távolabb a borászattól: a kormánykommunikáció hatása amagyarországi nemzetközi tőkebefektetésekre 1994 és 2002 között. Elismeri, valószínűleg őrültség minden este hat és nyolc óra között, illetve a szabad hétvégéken a könyvtárban rostokolni, de a dolgozatával másképp nem tud elkészülni. Minden szakmai vonzerő mellett is Csizmadia-Honigh Péter elsősorban immár hivatalos társa, a holland Omar Honigh miatt költözött a szigetországba. Kapcsolatuk hajnalán a két fiatalember másfél évig ingázott Budapest és London között. Ez minden szempontból fárasztó és költséges volt, és miután Omar számára korábban nem nyílt megfelelő munkalehetőség Magyarországon, London bizonyult a legkisebb közös többszörösnek. Azóta megváltozott a helyzet. Omar jelenleg a rangos londoni branding ügynökségnél, a Kemistrynél dolgozik, és márkamenedzser médiaszakértőként megbízást kapott a Digi Sport és a Duna TV arculatának kialakítására, illetve megújítására, a megjelenés, a súlypontok felfrissítésére.

Péter és Omar, viszonylag szokatlanul, egymás nevének felvételével is hangsúlyozták közösségüket. Ami Omart illeti, arab hangzású nevét hippi szüleinek köszönheti, akik öt gyerekük többségének különleges nevet adtak. (Allard egy nagyon ősi holland név, Lesanka cseh nyelvi gyökerekre tekint vissza, s csak Frank és Christiaan nem hívja fel magára a figyelmet már a bemutatkozáskor.) Omar 2004-ben, amikor még állandóan úton voltak London és Budapest között, a Széchényi fürdő medencéjében kérte meg Péter kezét. „Én meg igent mondtam. Nem készült ő sem különösebben erre, és én meg pláne nem vártam a kérdést” – emlékezik vissza Péter az eljegyzésre, melyet összesen 15 euróba került gyűrűkkel pecsételtek meg. Péter nem mondaná, hogy azonos nemű párként Magyarországon problémájuk lett volna, hiszen a társadalmat liberálisnak tartja. Nagy-Britanniában is csak a városközpontokra érvényes, hogy az emberek nem törődnek azzal, kézen fogva jár-e két meleg az utcán. Péter emlékei szerint édesanyja számára komoly dilemmát okozott másságának tudomásulvétele, és főleg annak „kommunikációja” a hozzátartozók, illetve a külvilág felé. „Szerencsére a közeli családtagokban van annyi tartás és rokonszenv, hogy nem azt nézik, mi történik mások hálószobájában, hanem az emberi vonásokat, értékeket látják bennünk”. Megegyezés alapján a holland törvények szerint kötöttek házasságot anyakönyvvezető előtt, mert az komolyabb elkötelezettséget jelent, mint a nagybritanniai „civil partneri viszony”.

Omar a Széchenyi fürdőben kérte meg Péter kezét, és Londonban telepedtek le
Péter és Omar az örökbefogadás lehetőségén is gondolkozik, mégpedig a tízéves korkülönbség (a holland férfi javára) miatt kétötéves távlatban. Néhány feltételben már megegyeztek, például abban, hogy fehér kislányt szeretnének. Azért nem gondolkoznak színes bőrű babában, hogy meleg szülei miatt ne tegyék ki halmozottan hátrányos helyzeteknek a közösségekben. A szebbik nemet pedig ugyanebből a megfontolásból választanák: így elkerülhetőbbek az iskolai ugratások. Szeretnének legfeljebb hat hónapos babát adoptálni, elősegítve, hogy a családi háttér ismeretében már korán több nyelven, angolul, magyarul és hollandul is értsen.

Péter az elmúlt négy évben már nem pusztán szervezi borászok oktatását, hanem az ugyancsak borfanatikus Omar társaságában maga is belecsöppent a termelésbe a Somló-hegy déli részén, az Apátsági dűlőn elhelyezkedő Royal Somló Pincészet megalapításával. Péter édesapja a nyolcvanas évek elején kezdett borászkodással foglalkozni kedvtelésből, s ez adta az ihletet a két ? únak, hogy saját földterületet vegyenek. Az egyre inkább kereskedelmi célú pincészetet Péter és Omar különböző szakmai tapasztalataira építve alapozták meg 2006 késő őszén. Annak nem látták semmi értelmét, hogy csak a pénzt öljék bele egy drága hobbiba. Távirányítással, de amennyire lehetséges, saját elképzeléseik szerint fejlesztik a ? atal gazdaságot. A szüreten ott vannak, és év közben is rajta tartják a szemüket a borkészítés különböző fázisain az egyharmad hektáros birtokon. A juhfarkból készül a – ha egyáltalán, akkor szerintük leginkább a szicíliai és a Santorini szigetén termelt nedűkhöz hasonlítható – Royal Somló bor. Úgy gondolják, hogy annak friss, viszonylag alacsony alkoholtartalma csekély szőlészeti-borászati beavatkozás mellett is kibontakozik.

Péter a csalódáson, sőt kifejezett kudarcon láthatólag már felülemelkedve mesél az első évi, még minden permetezést nélkülöző, biotermelési kísérletről, „amikor a szép álom eredményeként a szőlőnek mindössze tíz százaléka maradt meg”. 2009-ben már ezer palack bort állítottak elő. Ez a nyolcszáz literes mennyiség az évek során várhatóan másfél ezer literre emelkedhet. A londoni borintézet munkatársa tudja, hogy ez igen messze van még a kereskedelmi szinttől, de a piacépítésre ettől függetlenül már most koncentrálnak. Ennek jegyében került sor a szingapúri bemutatójukra egy évvel ezelőtt, amikor is a kellemest a hasznossal összekötve, házassági évfordulójukat egy ázsiai villámlátogatással ünnepelték meg.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.
  • Oldal:
  • 1

Oldal elkészítésének ideje: 0.147 másodperc
A pinkvanilla.hu fórumán található hozzászólások a  szerzőik nézeteit tükrözik, és nem a pinkvanilla.hu álláspontját - így az nem vállal felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Nézz ránk itt is!

FacebookGoogleTwitter

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Facebook